divendres, 1 de juny del 2012
COMUNICAT DEL NUCLI PAULO FREIRE DE LA UdG
Universitat de Girona
Facultat d’Educació i Psicologia
Plaça de Sant Domènc, 9, 17071 GIRONA
Tel. 972 419667
nuclipaulofreire@udg.edu
www.udg.edu/nuclipaulofreire
El sistema universitari públic al llarg del període democràtic ha experimentat
uns nivells molt significatius de democratització i una millora indiscutible de
la qualitat de la docència com també de la recerca. Amb l’aprovació del
Reial Decret 14/2012, de 20 d’abril, per part del govern espanyol, les
decisions del govern català i l’aplicació submisa i acrítica d’universitats
com la UdG, corre el risc manifest de perdre la seva autonomia, autèntic
baluard de la seva raó de ser, de restringir fortament la capacitat i la
llibertat investigadora, i de convertir la docència en una càrrega.
Davant d’aquest panorama, el Nucli Paulo Freire de la Universitat de
Girona vol manifestar el següent:
1. Des de sempre la universitat ha estat un espai per a l’expressió lliure i
argumentada de les idees, per al debat rigorós i científic i per al diàleg
obert i compartit, sensible a les preocupacions de la ciutadania i
compromesa amb la crítica i la formulació d’alternatives al servei del
benestar dels pobles i d’una major justícia social.
2. Per aquest fet volem reconèixer públicament el coratge de molts
estudiants, el sector més nombrós i dinàmic de la universitat, però també
el que té menys poder, a denunciar i fer front a una situació, la gravetat
de la qual tots podem veure, però que molt pocs hem combatut. Ho han
fet des de fa temps, amb instruments i iniciatives molt menys agressives
que les decisions dels nostres governants, i en circumstàncies
especialment adverses com les actuals, amb el curs a punt de finalitzar. I
ho han fet enfront d’un Rectorat burocratitzat i poc dialogant, que no ha
dubtat a recórrer per partida doble a les forces d’ordre públic, incapaç
de defensar els nivells de qualitat assolits i de plantar cara a unes mesures
clarament lesives per a la universitat.
3. Volem destacar també la unitat i el treball sostingut i meritori de la major
part del personal d’administració i serveis per fer de la UdG una institució
eficient, àgil i atenta a les persones i que, en un tres i no res, ha vist com
s’han fos les millores en les seves condicions de treball que els havien
costat anys i dècades d’aconseguir. Amb les vies de negociació
pràcticament en via morta, costa d’entendre que algunes de les seves
reivindicacions per millorar el servei que ofereixen, siguin sistemàticament
ignorades.
4. I ens dol que el professorat, el sector que hauria de liderar la lluita per
una universitat pública i de qualitat, sigui justament el més absent i el més
silenciós; que el professorat, el sector amb més pes dins de la UdG,
defugi el que hauria de ser el seu deure, deixi els estudiants i el personal
d’administració i serveis a l’estacada i es preocupi només –fragmentat en
llurs múltiples categories i situacions contractuals- d’allò que els afecta
més directament enlloc d’alçar la seva mirada i mostrar que no ens en
sortirem sense un plantejament que identifiqui els problemes de fons i
sense un debat i unes accions que abastin el conjunt de la comunitat
universitària.
És per tot plegat que demanem a professors, estudiants i personal
d’administració i serveis de totes les facultats i escoles de la UdG que:
· Impulsin i demandin la convocatòria, al més aviat possible, de les
respectives juntes de facultat per debatre la situació i acordar les mesures
per fer-hi front.
· Exigeixin a directors de departament i degans de facultat i escoles que
facin una objecció activa de les mesures promogudes per les
administracions educatives i de la interpretació que en fa el Rectorat de
la UdG.
· Denuncïin amb convicció un augment de les taxes que hauran de pagar
els estudiants el curs vinent, absolutament desorbitat, sobretot en un
període de greu crisi econòmica i just quan els espera una oferta de
classes i de serveis inferior a la d’aquest curs.
Girona, 31 de maig de 2012
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada